Standaard Boekhandel gebruikt cookies en gelijkaardige technologieën om de website goed te laten werken en je een betere surfervaring te bezorgen.
Hieronder kan je kiezen welke cookies je wilt inschakelen:
Standaard Boekhandel gebruikt cookies en gelijkaardige technologieën om de website goed te laten werken en je een betere surfervaring te bezorgen.
We gebruiken cookies om:
De website vlot te laten werken, de beveiliging te verbeteren en fraude te voorkomen
Inzicht te krijgen in het gebruik van de website, om zo de inhoud en functionaliteiten ervan te verbeteren
Je op externe platformen de meest relevante advertenties te kunnen tonen
Je cookievoorkeuren
Standaard Boekhandel gebruikt cookies en gelijkaardige technologieën om de website goed te laten werken en je een betere surfervaring te bezorgen.
Hieronder kan je kiezen welke cookies je wilt inschakelen:
Technische en functionele cookies
Deze cookies zijn essentieel om de website goed te laten functioneren, en laten je toe om bijvoorbeeld in te loggen. Je kan deze cookies niet uitschakelen.
Analytische cookies
Deze cookies verzamelen anonieme informatie over het gebruik van onze website. Op die manier kunnen we de website beter afstemmen op de behoeften van de gebruikers.
Marketingcookies
Deze cookies delen je gedrag op onze website met externe partijen, zodat je op externe platformen relevantere advertenties van Standaard Boekhandel te zien krijgt.
Je kan maximaal 250 producten tegelijk aan je winkelmandje toevoegen. Verwijdere enkele producten uit je winkelmandje, of splits je bestelling op in meerdere bestellingen.
Aujourd'hui comme hier, les relations entre la loi humaine et la loi divine, entre le fondement sacre de l'autorite et l'organisation temporelle de la cite, ne cessent de soulever des questions nombreuses et brulantes. Le religieux et le politique sont-ils deux espaces autonomes, separes, ou bien est-il inevitable qu'ils se chevauchent, au risque soit de l'annexion de l'un par l'autre, soit de la lutte ouverte entre les deux? Sur ces questions de toujours, le Moyen Age, non seulement occidental, mais aussi byzantin et musulman, a fourni une contribution etonnamment diverse et feconde, dont ce volume ambitionne d'etre le reflet. Lecteurs medievaux d'Augustin, penseurs originaux comme Maxime le Confesseur, Farabi, Avicenne, Thomas d'Aquin, Gilles de Rome et Marsile de Padoue, tous les courants, tous les auteurs etudies montrent que la concurrence entre des sources religieuses comme la Bible et le Coran, philosophiques comme les textes de Platon et d'Aristote, et juridiques comme les compilations de Justinien, fit de la Mediterranee medievale une sorte de laboratoire des theories sur la maniere la meilleure d'articuler les deux puissances et leurs deux fins, spirituelles et temporelles, moins distinctes qu'entrelacees. Par la, ils nous aident a repondre a cette question: durant les derniers siecles, avons-nous assiste a une lente secularisation du religieux en politique, ou bien a un mimetisme et a une concurrence entre les deux glaives?