Professioneel inkopen biedt een complete en toegankelijke beschrijving van de belangrijkste aspecten van inkopen. Het boek geeft een overzicht van de inkoopproblematiek en laat zien welke modellen en factoren daarop van invloed zijn.
Het boek is opgebouwd uit drie delen. Het eerste deel beschrijft inkoop als bedrijfsfunctie. Het tweede deel van het boek behandelt relatiemanagement. De relatie tussen leveranciers en interne klanten komt aan bod, maar ook inkoopplanning, inkoopanalyse en het inkoopplan. Het derde deel gaat over transactiemanagement. Dit deel geeft vele handreikingen om te specificeren, offreren, selecteren, onderhandelen en contracteren.
Deze zesde, geheel herziene, editie gaat nadrukkelijk in op de veranderingen en uitdagingen die het gevolg zijn van de coronacrisis. Veel inkoopprofessionals hebben gemerkt dat ze te weinig inzicht hadden in hun, al dan niet, mondiale toeleveringsketens. Risicomanagement en traceability krijgen daarom de aandacht die ze verdienen in deze nieuwe uitgave. Als onderdeel van modern leveranciersmanagement besteden we ook meer aandacht aan dat belangrijke, maar vaak onderschatte contractmanagement. In het verlengde hiervan gaan we ook nader in op performance based contracting (prestatiecontracten) en de concurrentiegerichte dialoog.
Een ander speerpunt in deze nieuwe editie is de combinatie inkoop en technologie: blockchain-technologie, artificial intelligence en big data-analyse. En - last but not least - ook duurzaamheid heeft een prominentere plaats gekregen: maatschappelijk verantwoord inkopen is een van de krachtigste middelen om te verduurzamen.
Professioneel inkopen is gericht op de hoofdfase van opleidingen als Commerciële Economie, Technische Bedrijfskunde en Facility Management.
Studenten vinden in de ondersteunende online omgeving o.a. toetsvragen, vragen, opdrachten en casussen. Voor docenten staan er collegesheets en uitwerkingen. Studenten vinden in de ondersteunende online omgeving o.a. toetsvragen, vragen, opdrachten en casussen. Voor docenten staan er collegesheets en uitwerkingen.
Over de auteurs
Kees Gelderman is (cum laude) afgestudeerd in de bedrijfseconomie aan de Rijksuniversiteit Groningen. Zijn promotieonderzoek handelde over de inkoopportfolio van Kraljic. Tegenwoordig is hij universitair hoofddocent aan de Open universiteit. Zijn specialisatie ligt op het gebied van de buyer-supplier relationships, meer in het bijzonder op purchasing management en (business) marketing. Samen met Hein van der Hart is Gelderman auteur van het Noordhoff-boek Business marketing.
Bé Albronda studeerde HEAO-CE in Groningen en aansluitend bedrijfskunde aan de Rijksuniversiteit Groningen. Vervolgens werkte hij ruim vijf jaar bij Fource Consultancy Group als management consultant, met projecten in zowel de private als publieke sector. Sinds 1988 is hij als docent verbonden aan de Open Universiteit in Heerlen. Naast zijn artikelen in internationale wetenschappelijke tijdschriften heeft Albronda diverse bijdragen geleverd aan zowel het Tijdschrift voor Inkoop en Logistiek als het Tijdschrift voor Marketing. Albronda is als qualified examiner verbonden aan het Nederlands Instituut voor Marketing.
Freek Andriesse is zowel commercieel econoom als macro-econoom. Reeds geruime tijd is hij adjunct-hoofdredacteur van het vaktijdschrift Deal! Magazine over Inkoop en Supply Management. Van zijn hand verschenen honderden hoofdartikelen, interviews, columns en white papers over de diverse aspecten van inkoop en supply (chain) management. Andriesse is als auteur en redacteur betrokken bij diverse boeken over ‘inkopen’. Naast Professioneel inkopen is dat Inkopen; De levensader van je bedrijf en De Kracht van Inkoop; Vergeten oplossingen voor hedendaagse businessthema’s.
We publiceren alleen reviews die voldoen aan de voorwaarden voor reviews. Bekijk onze voorwaarden voor reviews.