Jezelf veilig en verbonden voelen op school. Dat is het klimaat waarin leerlingen en leraren het beste van zichzelf kunnen geven. Positieve relaties vormen daarvoor het uitgangspunt.
Herstelgericht handelen helpt om die positieve relaties op te bouwen, te bestendigen en in geval van conflicten weer te herstellen.
Hoe kunnen conflicten op school en in de klas worden voorkomen? De basis vormt een herstelgerichte visie en houding. Het boek illustreert dit met tal van voorbeelden, tips en tools, waaronder het gebruik van
proactieve cirkels. De aanpak van grensoverschrijdend gedrag en conflicten komt vervolgens aan bod. De auteurs beschrijven gedetailleerd alle mogelijke herstelgerichte methodieken. Tot slot schetst het boek hoe een school concreet van een sanctionerend naar een herstelgericht beleid kan overgaan.
Op basis van een jarenlange enthousiaste praktijk binnen scholen en geïnspireerd door vele leerkrachten, directies en leerlingen, vertellen de auteurs over:
- leiderschap dat verbindend is,
- de kracht van waarden en normen die door de hele schoolgemeenschap bepaald worden,
- het versterken van leerprocessen met maximale betrokkenheid van elke leerling in de klas,
- conflicten die kansen worden om te leren en om empathie te ontwikkelen,
- de kracht van het ‘samen’-verhaal tussen leraren, leerlingen en ouders.
Maria Beerten heeft een lange ervaring als leerlingbegeleider in een Brusselse school, daarna als
PrOS-begeleider van scholen, leraren en jongeren (PrOS – Positieve relaties op school). Zij is nu werkzaam als nascholer en hergo-moderator (herstelgericht groepsoverleg).
Tom van Waterschoot is psycholoog en coördinator van
PrOS in Mechelen.
Beide auteurs publiceerden eerder in het boek ‘
Turbulente leerlingen’, dat eveneens bij Gompel&Svacina verscheen.
Prof. dr. Nicole Vettenburg, docente Universiteit Gent, eindredacteur tijdschrift Welwijs en lid van het TPO – Team Preventie Ontwikkeling
√ Rijke inzichten en concrete handvatten om morgen mee aan de slag te gaan.
Dr. A. Schipper voor NBD-Biblion, oktober 2020
√ Dit uit de Belgische schoolpraktijk gegroeide onderwijsdocument toont de noodzaak van de omslag van leerstofgerichte kennisoverdracht naar een relationeel leerlinggericht denkkader.
√ Een buitengewoon boeiende uitgave die overtuigend aantoont dat respect, leren en gedrag elkaar positief beïnvloeden in een setting met herstelrecht binnen een veilig en verbindend schoolklimaat.
√ Een onderwijsvisie die het Nederlandse onderwijs ook zou kunnen gebruiken.
ISBN: 9789463712163